Loop je vast? Er is hulp!

Translate
Als je aan Hannah vraagt of ze in het kort kan uitleggen wat Sociaal Raadslieden doen, vertelt ze daar helder, gepassioneerd en kleurrijk over. “Wij helpen mensen die moeite hebben in een systeem, denk bijvoorbeeld aan de toeslagen van de overheid. Maar ook bij andere instanties. Er zijn zoveel voorbeelden te noemen, waarbij de vraag […]

Als je aan Hannah vraagt of ze in het kort kan uitleggen wat Sociaal Raadslieden doen, vertelt ze daar helder, gepassioneerd en kleurrijk over. “Wij helpen mensen die moeite hebben in een systeem, denk bijvoorbeeld aan de toeslagen van de overheid. Maar ook bij andere instanties. Er zijn zoveel voorbeelden te noemen, waarbij de vraag te ingewikkeld is voor een maatschappelijk werker en iemand niet bij een (gratis) advocaat terechtkan, maar wel hulp nodig heeft. Afhankelijk van de gemeente waarin je woont, kun je dan een Sociaal Raadsman of Raadsvrouw raadplegen.”

Hannah ziet elke dag hoe lastig het kan zijn om je weg te vinden. En dat kan werkelijk iedereen overkomen. Hannah: “Ik hielp ooit iemand die ziek werd op het werk. Het was een vlotte persoon met een theoretische opleiding. Er kwam een foute diagnose en die persoon kwam in de molen van het UWV terecht. De stress die dat alles bij elkaar veroorzaakte, zorgde ervoor dat deze persoon helemaal vastliep als er een formulier ingevuld moest worden. Iets wat normaal gesproken geen enkel probleem zou zijn geweest. Ik zie in de dagelijkse praktijk dat het geen uitzondering is. Stress en zorgen verminderen de hersencapaciteit en dan kun je wel wat hulp gebruiken. Dan kijken we graag mee!”

Uithuiszetting voorkomen

Hannah houdt van haar werk, de combinatie van het maatschappelijke en het juridische werk is ideaal. Hannah: “Je kunt mensen met dit werk echt heel concreet helpen. Afgelopen jaar hadden we een zaak, waarbij een man, die moeite had met lezen en schrijven, maar wel gewoon aan het werk was, een belastingaanslag met een boete van € 5.500,- voor het te laat indienen van de belastingaangifte had gekregen. De boete kwam niet uit de lucht vallen, want deze man had de verplichte belastingaangifte de twee voorgaande jaren ook al niet ingediend. Toch was dit heel onrechtvaardig, zowel omdat deze man moeite had met lezen en schrijven, maar ook omdat de eigenlijke belastingaanslag maar € 150,- zou bedragen. We hebben een verzoek om herziening bij de Belastingdienst ingediend en hebben daar ook een open oor gevonden. Hierdoor heeft de Belastingdienst de boete met € 4.000,- verlaagd en het loonbeslag opgeheven. Gaandeweg bleek dat deze meneer nog twee andere kleinere schulden had, die hij maar niet geregeld kreeg omdat hij geen toegang tot internetbankieren had. Hij was er niet digitaal vaardig genoeg voor. We hebben hem geholpen om via een e-reader van de bank toch toegang tot internetbankieren te krijgen en samen met hem afspraken gemaakt met deze twee schuldeisers. Je zag de stress letterlijk van deze man afglijden en veel rustiger en ontspannener op zijn werk functioneren. Het zijn zaken waarbij mensen makkelijk tussen wal en schip vallen met alle gevolgen van dien.”

Zelf doen

Hannah: “We hebben eigenlijk diverse functies in ons werk. We signaleren tijdens gesprekken met mensen of er nog andere zaken spelen en verwijzen dan ook door als we dat nodig achten. Wij kennen de weg en weten waar mensen terechtkunnen voor hulp. Tegelijkertijd willen we ook de zelfredzaamheid vergroten. Ik zal mensen altijd aan het werk zetten als er bijvoorbeeld een formulier ingevuld moet worden. Als het niet lukt en ze vullen alleen hun eigen naam in, is dat al goed. Maar we signaleren het ook als er iets niet goed gaat bij een organisatie of overheid bijvoorbeeld. Dat is vaak iets wat landelijk speelt, denk aan de toeslagenaffaire. Dan pakken wij als Sociaal Raadslieden ook de handschoen op om dat bespreekbaar te maken en naar oplossingen te zoeken. Het werk is zo divers! En dat maakt het ook erg leuk om te doen.”